Työssä jaksaminen

Tervetuloa takaisin lomilta!

Saitko levättyä?

Tämä kesä on hellinyt lomalaisia helteisillä säillään. Lomasesongin alkaessa olla takanapäin on hyvä muistella kesälaitumilla vietettyjä viikkoja. Miten kesäloma oikein sujui? Saitko tehdä itsellesi mieluisia asioita? Vai oliko mieluisia asioita niin paljon, että ne alkoivat tuntua jo suorittamiselta? Siis – pääsitkö palautumaan lomallasi?

Epäonnistunut vapaa-aika voi alentaa työkykyä

Onnistuneeseen kesälomaan ei tietenkään ole olemassa yhtä tiettyä kaavaa tai reseptiä. Hyvin menneen loman tunnusmerkki on kuitenkin se, että töihin palatessa olo on levännyt ja palautunut. Oma hyvinvointi on parantunut ja arjen stressikuorma vähentynyt. Sorvin ääreen palaaminen voi toki vähän harmittaa mutta ei silti tunnu ylivoimaisen ikävältä.

Myöskään epäonnistuneelle kesälomalle ei ole valmista sapluunaa. Huonosti mennyt loma joka tapauksessa pahentaa stressiä. Uupumuksen vastaista työtä tehdessäni olen kuullut lukuisia tarinoita, miten ensimmäinen puolisko lomasta on saattanut mennä palautuessa ja toinen työhön palaamista stressatessa. Tai lomalle on saatettu varata niin paljon aktiviteettia, ettei palautuminen yksinkertaisesti ole mahdollista. Siinä vaiheessa kun työhön palaaminen tuntuu sietämättömän vastenmieliseltä, työkyky on merkittävässä vaarassa.

Pandemia kuormittaa edelleen

Kesälomakautta vietettiin poikkeusolosuhteissa jo toista kertaa ja pandemiatilanne vaikuttaa edelleen totuttuihin työskentelytapoihin. Monen kohdalla kesälomalta palaaminen tarkoittaa, että kotona vietetty loma vaihtuu kotona tehtävään etätyöhön. Työn ja vapaa-ajan välisen rajan häilyminen näkyy osaltaan myös heikentyneenä työhyvinvointina. Asiantuntijat vaikuttavat olevan eniten huolissaan etätyön fyysisestä ergonomiasta, vaikka todellisuudessa huomio pitäisi kohdistaa kognitiiviseen ja psykososiaaliseen ergonomiaan. Voiko työstä palautua kunnolla jos siltä ei pääse rauhaan kotonakaan? Toisaalta kotona voi olla vaikeampi keskittyä työhön, mikä sekin lisää stressiä. Joka tapauksessa Suomessa uupumusta ei varsinkaan etätyössä osata johtaa vielä kovin hyvin.

Miten meillä suhtaudutaan uupumukseen?

Loman loppuessa on hyvä arvioida omaa työkykyään stressinhallinnan näkökulmasta. Omien tuntemuksien tarkastelu on siihen paras lähtökohta. Jos loma tuntuu epäonnistuneelta, on syytä selvittää missä määrin stressikuorma johtuu omista valinnoista ja missä määrin työstä. Jos syynä on työ, on mietittävä, voiko työnantajan kanssa käydä asiasta keskustelua ja etsiä ratkaisuja kuormituksen vähentämiseksi. Jos taustalla ovat omat valinnat, on syytä miettiä omia stressinhallintataitojaan. Kukaan ei ehdoin tahdoin halua laiminlyödä omaa hyvinvointiaan, mutta sitä kuitenkin tapahtuu.

Työnantajan vastuulla ei ole huolehtia työntekijöiden palautumisesta vapaa-ajalla. Sen sijaan hänellä on lakisääteinen velvollisuus huolehtia työntekijöidensä turvallisuudesta ja terveydestä työssä. Tässä mielessä työnantajan pitää tarkastella omaa toimintaansa myös työstä palautumisen suhteen. Helpoiten se tapahtuu organisaatiokulttuurin kautta: miten työpaikalla suhtaudutaan keskusteluun väsymyksestä, uupumuksesta, stressistä tai työn kuormituksesta? Millaiseksi työpaikan johtaminen koetaan? Uskaltaako ja pystyykö työntekijä ottamaan stressiin liittyvät asiat puheeksi esihenkilön kanssa? Onko esihenkilöllä edellytykset johtaa työkykyä? Hyvin usein jo pelkkä mahdollisuus keskustella asiasta ehkäisee stressin ja uupumuksen haittatekijöitä työpaikalla ja antaa paremmat lähtökohdat ratkoa isojakin kuormituksesta johtuvia ongelmia.

Kun stressi mietityttää, Valpas auttaa

Valpas perustettiin reilu vuosi sitten valmentamaan ja kouluttamaan työkykyjohtamista stressin, kuormituksen ja uupumuksen näkökulmasta. Jos kesälomakauden päättyminen pistää pohtimaan, laita viestiä. Huolehditaan yhdessä työpaikkasi kuormitustekijät kestettävälle tasolle.

joni hyttinen

Joni Hyttinen
joni.hyttinen@valpasconsulting.fi
050 322 7917

Similar Posts